dnes je 30.12.2024

Input:

357/2024 Z.z., Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

357/2024 Z. z.
ZÁKON
z 27. novembra 2024,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 123/2015 Z. z., zákona č. 387/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 51/2017 Z. z., zákona č. 56/2018 Z. z., zákona č. 106/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č.149/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 404/2021 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z., zákona č. 202/2023 Z. z. a zákona č. 164/2024 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 3 sa odsek 1 dopĺňa písmenom o), ktoré znie:
„o) historickými.18a“.

Poznámka pod čiarou k odkazu 18a znie:

18a§ 2 ods. 2 písm. i) zákona č. 106/2018 Z. z.“.
2. V § 3 ods. 2 a § 10 ods. 2 sa slová „i) a m)“ nahrádzajú slovami „i), m) a o)“.
3. V § 4 odseky 2 a 3 znejú:
„(2) Sadzba mýta je súčtom poplatku za infraštruktúru, poplatku za externé náklady spojené s emisiami CO2 spôsobenými premávkou a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou. Sadzba mýta zohľadňuje najmenej emisnú triedu vozidla a počet náprav vozidla.
(3) Poplatok za infraštruktúru je poplatok vyberaný na účely úhrady nákladov vynaložených na výstavbu, údržbu, prevádzku a rozvoj cestnej infraštruktúry a nákladov spojených s elektronickým výberom mýta. Vážený priemerný poplatok za infraštruktúru je príjem z poplatku za infraštruktúru za určité obdobie vydelený počtom vozokilometrov vozidiel na vymedzených úsekoch ciest počas tohto obdobia. Vážený priemerný poplatok za infraštruktúru sa vzťahuje na stavebné náklady a náklady na prevádzku, údržbu a rozvoj cestnej infraštruktúry.“.
4. § 4 sa dopĺňa odsekmi 4 až 9, ktoré znejú:
„(4) Poplatok za externé náklady spojené s emisiami CO2 spôsobenými premávkou je poplatok vyberaný na účely úhrady nákladov súvisiacich so škodou v dôsledku uvoľňovania CO2 počas prevádzky vozidla.
(5) Poplatok za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou je poplatok vyberaný na účely úhrady nákladov súvisiacich s poškodením ľudského zdravia a environmentálnou škodou v dôsledku uvoľňovania tuhých častíc, prekurzorov ozónu a prchavých organických zlúčenín počas prevádzky vozidla.
(6) Prevádzkovateľ vozidla si môže uplatniť zľavu zo sadzby mýta za poplatok za infraštruktúru na základe systému zliav, ak tak ustanoví nariadenie vlády podľa § 35 ods. 1.
(7) Na účely poskytnutia zľavy zo sadzby mýta prevádzkovateľ vozidla poskytuje a správca výberu mýta a poskytovateľ Európskej služby elektronického výberu mýta spracúvajú údaje o
a) prevádzkovateľovi vozidla